Ένα σημαντικό νομοσχέδιο σε ακατάλληλο χρόνο
0Του Αθανασίου Κατσίμπελη*
Η κυβέρνηση της ΝΔ εκλέχθηκε με συγκεκριμένο πρόγραμμα για την Παιδεία το οποίο οφείλει να υλοποιήσει καθώς αυτή την εντολή έχει λάβει από το εκλογικό σώμα.Το πρόγραμμα αυτό δεν περιελάμβανε ούτε αυξήσεις μαθητών ανά τάξη, ούτε κάποιες από τις διατάξεις που περιλαμβάνονται στο νομοσχέδιο που κατατέθηκε εν μέσω πανδημίας για διαβούλευση.
Το γεγονός αυτό ήταν αυτονόητο πως θα προκαλούσε την ομόθυμη αντίδραση της εκπαιδευτικής κοινότητας η οποία διαφωνεί τόσο με το περιεχόμενο όσο και με την χρονική στιγμή κατάθεσης του εν λόγω νομοσχεδίου για διαβούλευση.
Δεν είναι τυχαίο που και οι δύο Ομοσπονδίες της ΔΟΕ και της ΟΛΜΕ καταδίκασαν ομόφωνα την κατάθεση του νομοσχεδίου και απαιτούν την άμεση απόσυρση του και την έναρξη ενός θεσμικού, σοβαρού και ουσιαστικού διαλόγου για όλα τα θέματα της Εκπαίδευσης όταν οι συνθήκες το επιτρέψουν
Το πρόγραμμα της ΝΔ που αναλύθηκε και στις προγραμματικές δηλώσεις της κυβέρνησης περιελάμβανε διορισμούς εκπαιδευτικών με αντικειμενικό σύστημα επιλογής, στο οποίο θα συνυπολογίζονται η προϋπηρεσία, η επιστημονική επάρκεια και η παιδαγωγική κατάρτιση, διοίκηση της εκπαίδευσης με υψηλά διοικητικά προσόντα, σύστημα επιλογής στελεχών εκπαίδευσης βάσει συγκεκριμένων κριτηρίων (επάρκεια – κατάρτιση, προϋπηρεσία, ψηφιακές δεξιότητες, αποτελέσματα αξιολόγησης, συνέντευξη από συμβούλιο επιλογής), επιλογή ανώτατων στελεχών εκπαίδευσης με διαδικασία ΑΣΕΠ, επαναφορά του θεσμού των Σχολικών Συμβούλων, απελευθέρωση του σχολείου από τον ασφυκτικό εναγκαλισμό του υπουργείου Παιδείας.Η κυβέρνηση είχε δεσμευτεί επίσης για αυτόνομο σχολείο με ελευθερία στον εκπαιδευτικό μέσα στην τάξη και ενισχυμένο το ρόλο του διευθυντή του σχολείου.
Τίποτα από τα παραπάνω δεν περιλαμβάνεται στο Νομοσχέδιο που κατατέθηκε στη Βουλή αντίθετα η κυβέρνηση διατηρεί αντισυνταγματικά διορισμένες διοικήσεις και τοποθετήσεις στελεχών χωρίς προκηρύξεις.Υπάρχουν βέβαια και πολλά θετικά στοιχεία τα οποία μέσα στο γενικό κλίμα αμφισβητούνται και αυτά.
Επιγραμματικά τα σημεία του Νομοσχεδίου που κινούνται προς την κατεύθυνση των ίσων ευκαιριών, της ολόπλευρης ανάπτυξης του μαθητή και της διασφάλισης της ποιότητας του εκπαιδευτικού έργου:
-Εργαστήρια Δεξιοτήτων/Σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης/Περιβαλλοντικής Ευαισθητοποίησης/Κοινωνικής ενσυναίσθησης/ Καινοτομίας/Νεανικής Επιχειρηματικότητας
-Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας του σχολείου
-Καθιέρωση Εκπαιδευτικού/ων Εμπιστοσύνης
– Πιλοτική εφαρμογή των Αγγλικών με παιγνιώδη μορφή στο Νηπιαγωγείο από Εκπαιδευτικό Αγγλικών παρουσία της Νηπιαγωγού (κάτι που αμφισβητείται επιστημονικά από τους εκπαιδευτικούς)
-Προσθήκη μιας ώρας Αγγλικών στην Α και Β΄Δημοτικού
-Πρότυπα και Πειραματικά Σχολεία
-Λήψη μέτρων για την αντιμετώπιση του σχολικού εκφοβισμού
-Προγραμματισμός/αποτίμηση του εκπαιδευτικού έργου Σ.Μ
-Αξιολόγηση Σχολικής Μονάδας
-Επαναφορά του χαρακτηρισμού της διαγωγής στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση -Αύξηση από τέσσερα (4) σε επτά (7) των γραπτώς εξεταζόμενων μαθημάτων στο Γυμνάσιο
- Η βάση του 10 και η Τράπεζα θεμάτων στο Λύκειο
- Η επαναφορά μαθημάτων βαρύτητας στις Πανελλήνιες.
Κανένας δεν μπορεί να αμφισβητήσει το δικαίωμα μιας εκλεγμένης κυβέρνησης να υλοποιήσει το κυβερνητικό της πρόγραμμα αλλά κι η κυβέρνηση οφείλει να κατανοήσει πως η στιγμή δεν βοηθάει ούτε τον διάλογο ούτε την δημιουργία κλίματος συναίνεσης που απαιτεί η Παιδεία μας.
Δάσκαλος, Μ.Εd – Νομικός